Het dynamisch risicobeheersingssysteem

De hoeksteen van een doordacht preventiebeleid.

DRBS
Elke werkgever streeft naar een veilige werkomgeving, maar hoe zorg je ervoor dat risico’s niet over het hoofd worden gezien?
Een degelijk dynamisch risicobeheersingssysteem (DRBS) vormt de basis van een effectief preventiebeleid. Dit systeem helpt je niet alleen om gevaren tijdig te signaleren, maar zorgt er ook voor dat preventiemaatregelen op de juiste manier worden uitgevoerd en geëvalueerd.
In deze blog ontdek je het wettelijke kader van het DRBS en geven we je praktische handvaten om aan de slag te gaan.

Inhoudsopgave

Het wettelijk kader

Hoofdstuk II, titel 2, boek I van de Codex welzijn op het werk verplicht elke werkgever tot het invoeren van een dynamisch risicobeheersingssysteem. Het bestaat steeds uit de volgende vier onderdelen:

Het DRBS is geen op zichzelf staand document, maar een proces dat verschillende concrete stappen omvat. Het beheert risico’s binnen alle veiligheidsdomeinen en houdt daarbij rekening met de onderlinge wisselwerkingen tussen deze domeinen.

Hulp nodig met het DRBS?

Uitwerking

Het dynamisch risicobeheerssysteem bestaat uit het opstellen en uitvoeren van verschillende veiligheidsdocumenten. Hier zijn enkele essentiële onderdelen nader toegelicht:

Risicoanalyse

Een cruciaal onderdeel van het DRBS is de risicoanalyse, die mogelijke gevaren en risico’s in het hele bedrijf identificeert. Dit gebeurt op organisatie-, functie- en werkpostniveau. De risico’s moeten dan worden beoordeeld aan de hand een toepasselijke methode. De Fine & Kinney-beoordeling is veruit de meest gekende en gebruikte. Deze methode houdt rekening met de waarschijnlijkheidsfactor, de blootstellingsfactor en de ernstgraad. Het resultaat is een risicocijfer op basis waarvan de prioriteit van een risico kan worden bepaald.

Fine & Kinney methode

R = W x B x E

Risico = waarschijnlijkheidsfactor x blootstellingsfactor x ernstgraad

Preventiemaatregelen

Op basis van de opgestelde risicoanalyse kunnen preventiemaatregelen worden ingevoerd. Om risico’s tot een minimum te beperken, worden maatregelen bepaald volgens de volgorde:

Globaal preventieplan

Het globaal preventieplan (GPP) wordt opgesteld door de werkgever, in overleg met de preventiedienst en de hiërarchische lijn. Het omschrijft de risico’s in de organisatie, de maatregelen die ervoor worden ingesteld, de verantwoordelijken voor de uitvoering van de maatregelen, de beschikbare middelen en hoe de evaluatie plaatsvindt. Het GPP wordt opgesteld voor een periode van vijf jaar en vormt het fundament van een robuust DRBS.

Jaaractieplan

Het jaaractieplan is een gedetailleerde uitwerking van het globaal preventieplan en bevat de concrete acties voor het komende jaar.
Meer weten over hoe een jaaractieplan er moet uitzien? Lees onze blog: Hoe maak ik een perfect jaaractieplan?
Heb je hulp nodig bij het opzetten van een gedegen preventiebeleid of wil je meer weten over hoe wij jouw bedrijf kunnen ondersteunen?
Neem gerust contact met ons op en we helpen je graag op weg naar een veiligere werkomgeving!

Op zoek naar duidelijkheid?

Prevom heeft de expertise die u zoekt.
Wij informeren u graag over de mogelijkheden!